Betalingsfritak
Med fordelsproduktet Betalingsfritak dekker vi strømregningen din dersom du eller din ektefelle/samboer blir sykmeldt, ufrivillig arbeidsledig eller det oppstår strømrelaterte skader i hjemmet ditt.
Følgende kriterier gjelder for Betalingsfritak:
Du må ha vært kunde hos SkandiaEnergi og ha hatt tjenesten «betalingsfritak» i mer enn 30 dager (karenstid) fra oppstartsdato før ordningen trer i kraft.
Sykdom eller arbeidsledighet som har oppstått før eller i karensperioden på 30 dager dekkes ikke.
Du kan søke betalingsfritak for betaling av strømregningen ved sykdom eller ufrivillig arbeidsledighet for seg selv/ektefelle/partner/samboer.
Ved sykdom gjelder:
Sykdom dokumenteres med sammenhengende sykemelding fra fastlege med en varighet på min. 30 dager og dokumentasjon fra NAV som viser at du har fått utbetalt sykepenger for perioden.
Du må være minimum 50% sykemeldt i 30 dager eller mer for å søke om betalingsfritak. Fritaket graderes ut ifra prosentvis sykefravær:
– 50 % sykefravær = 50% betalingsfritak
– 70 % sykefravær = 70% betalingsfritak
– 100 % sykefravær = 100% betalingsfritak
Ved arbeidsledighet gjelder:
Arbeidsledighet dokumenteres med kopi av varsel om oppsigelse fra arbeidsgiver, årsak og dato for ikrafttredelse for oppsigelsen
Kopi av alle lønnslippene fra NAV fra den datoen kunden begynte å motta dagpenger
Dokumentasjon fra NAV som viser at Kunden er registrert som arbeidsledig og har rett til å motta dagpenger.
Betalingsfritak dekker ikke permittering, midlertidig ansettelse, sesongarbeid, frivillig oppsigelse eller oppsigelse på grunn av kundens eget mislighold. Tjenesten dekker ikke AAP.
Ved strømrelaterte skader gjelder:
Vi dekker egenandelen hos ditt forsikringsselskap med opptil kr. 5.000,-.
Dokumentasjon på egenandel må være oss i hende før utbetaling.
Generelt:
Retten til betalingsfritak er begrenset til totalt 4 måneder per 12. måneder pr. strømanlegg, uavhengig av om du søker betalingsfritak på grunn av sykdom eller arbeidsledighet.
Det kan ikke fremmes nytt krav for samme årsak (sykemelding/arbeidsledighet), de 12 påfølgende månedene etter at tjenesten er benyttet.
Tjenesten må benyttes innen 12 måneder etter at du fikk kunnskap om de forhold som begrunner søknaden. Hvis ikke mister du retten til erstatning.
Retten til betalingsfritak opphører dersom du sier opp din avtale om Betalingsfritak eller den dagen du ikke lenger er strømkunde hos SkandiaEnergi.
Ved søknad om «betalingsfritak» skal kunden fortsette å betale strømfakturaen i perioden for søknadsbehandling, fram til annen beskjed foreligger.
Har du spørsmål tilknyttet Betalingsfritak? Ta kontakt med vårt kundesenter så hjelper vi deg gjerne :)