Avtalevilkår - Opprinnelsesgaranti

1. Tjenesten:

«Opprinnelsesgaranti» er en valgfri tilleggstjeneste som kan kjøpes i tillegg til de fleste av våre kraftleveringsavtaler. Tjenesten går ut på at kunden har en garanti på sin strømavtale, om at tilsvarende mengde strøm som kunde forbruker, blir produsert fra fornybare kilder og levert tilbake på strømmarkedet.

 

2. Bestilling av tjenesten:

Tjenesten kan kun leveres til kunder med en aktiv kraftleveringsavtale fra SkandiaEnergi. Tjenesten kan bestilles og sies opp på selvstendig grunnlag og påvirker ikke pris eller øvrige vilkår for kundens kraftleveringsavtale. Tjenesten kan bestilles i de kanalene SkandiaEnergi tilgjengeliggjør tjenesten, slik som ved henvendelse til kundeservice, eller på nett/app/Min Side. Tjenesten vil gjelde for oppgitt målernummer i utsendt ordrebekreftelse. Dersom en har flere målernummer registrert i sitt navn, så må vi innhente aksept på bestilling av tjenesten per måler.

 

3. Oppsigelse av tjenesten:

Tjenesten kan sies opp når som helst og har ingen oppsigelsestid. Oppsigelse av tjenesten kan skje skriftlig på e-post eller på chat til kundeservice, eller ved kontakt med kundeservice per telefon. Ved avslutning av kundens kraftleveringsavtale vil tjenesten opphøre fra samme tidspunkt uten ytterligere varsel.

 

4. Pris:

- For privatkunder koster tjenesten 11,65 øre ink. mva per kWh.
- For bedriftskunder koster tjenesten kr 79,- eks mva pr måned og 3,85 øre eks.mva per kWh, per måler.

5. Særvilkår:

SkandiaEnergi har rett til å endre særvilkårene for tjenesten med 30 dagers skriftlig varsel per e-post/SMS, eller per brev dersom du ikke har samtykket til digital kommunikasjon.

 

6. Angrerett:

Dersom du som forbruker inngår avtale om kjøp av tjenesten ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted, gjelder bestemmelsene i «Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg mv.»

Kunden kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at kraftleverandøren har oppfylt sin opplysningsplikt i henhold til angrerettloven. Kunden må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kunden har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen forbrukeren mottok opplysningene.

Dersom du benytter angreretten skal alle kostnader som er påløpt for tjenesten fra bestilling til angreretten benyttes krediteres.

Skjema for opplysning om angrerett (PDF) og angreskjema (PDF) er tilgjengelig i lenke under: